Abgründe und Hoffnungsspuren. Facetten des Bösen im zeitgenössischen Film.

Reinhold Zwick

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Abstract

(...) Nicht einmal zwanzig Jahre ist es her, daß Willi Oelmüller das Schweigen seiner Disziplin, der Philosophie, "zum Thema Leiden und Böses" beklagt und auf den nicht unerheblichen Beitrag hingewiesen hat, den die Kultur- und Freizeitindustrie zur Verdrängung der ihm zugehörigen Phänomene leistet.2 Einzig die Kunst und die Religion seien es, die noch das ernsthafte Fragen nach dem Bösen wachhielten und "unzeitgemäß" gegen die vom herrschenden Bewußtsein betriebene Verdrängungsarbeit opponierten.3 Zehn Jahre später wollte Karl Heinz Bohrer selbst noch diesen Trost demontieren: Zum Bedauern über die ins 19. Jahrhundert zurückreichende "Ausblendung des Bösen durch die idealistische Philosophie, Pädagogik und Geisteswissenschaft"4 gesellt sich bei ihm der Befund eines "Defizits an Bösem", ja seiner "Tabuisierung" auch in der Kunst - als Resultat der allenthalben regierenden "Nötigung zum gesellschaftlich Guten". (...)

 

English

SUMMARY: Black depths and traces of hope. Facets of the evil in contemporary films

Against the background of the most recently highly discussed "renaissance of the evil" the fundamental principles and changes in the cinematic concepts of "the morally evil" since the beginning of the 80's will be outlined and further discussed by means of selected examples (among othern by Robert Bresson, Abel Ferrara, David Lynch and Martin Scorsese). The cinema in its roll as a seismograph of the layers of conciousness and an institution of morality has reacted on the everywhere rising feeling of uncertainty and threat. The simple dualistic attempts to exrlain the evil by transiering it to the outside (e. g. into devils and demons, evi individuals or institutions) have been more and more replaced by investigations in the black depths of the soul. And this is related to a growing interference of the good and the evil. In a contrary movement series killer figures have recently won importance. By putting the central coordinate of freedom within the Christian discussion of the evil into the concrete form of the freedom of the radical evil, they "get things straight" in their own way. Their strange popularity stresses the urgency for theology to resume the often neglected question of theodicee. However, the horror seenarios are still confronted by more promissing cinema narratives - in the main tales of conversion - which back the opportunity to decide against the evil and sometimes talk in explicit religious outlines about sin and redemption. 

Schlagworte


Popkultur; Fernsehunterhaltung; Fernsehethik; Ethik des Fernsehens; das Böse; Moralphilosophie;

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