Bildschirmleben. Anthropologische Aspekte zur Massenkommunikation

Autor/innen

  • Ben Bachmair

Schlagworte:

Medienphilosophie, Medienethik, Fernsehen, Fernsehunterhaltung, Massenkommunikation, Kultur, Medialisierung,

Abstract

Fernsehen als Leitmedium der Massenkommunikation ist eine 'innere' Einheit mit dem Alltagsleben der Menschen eingegangen. Dies ist weder Zufall noch eine geplant herbeigeführte Entwicklung, sondern ein Vorgang, der in die langfristige Dynamik unserer Kultur paßt, diese jedoch auch verändernd prägt. Die Menschen haben sich auch in der Industriegesellschaft mit ihren symbolischen Fähigkeiten eingerichtet, insbesondere mit der Art und Weise wie sie kommunizieren, wie sie sich verständigen, sich und anderen etwas erklären oder deuten, und mit ihrem Spaß an bewegten Bildern. (...) 

 

SUMMARY
Starring point is the definition of the media as a part of sensible and everyday activity. Within the context of the theory of civilisation by Norbert Elias the question arises as to what dynamics the media, especially the leading medium television, as a part of everyday life brings into the process of civilisation. Three lines of development are stretched within which television takes up cultural mechanisms and carries them on in a way specific of the media. What is important here is the connection between communication and movement which integrates individuality and similarity and, thereby, results in a differentiation of a complex system, the Iosses of which are compensated by offers of fantasy. In the second dynamics of development relevant to the media the function of fantasy pictures for the constitution of the modern autonomous personality stands in the foreground. Furthermore, the changing relation of people as subjects, especially childrens and young persons, to the social and material reality is examined. The considerations are focused on the fact that the familiar concept of reality changes, because the way people experience things develop in an manner specific of the media, in the course of which mass communication in connection with consumption assumes the function of social reality.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013