Die Herausforderung durch die Anderen. 500 Jahre Christentum in Lateinamerika: Conquista, Sklaverei, Befreiung

Autor/innen

  • Paulo Suess

Schlagworte:

Christentum in Lateinamerika, Geschichte der Christen, Südamerika und das Christentum,

Abstract

Der Hunger der Armen und die Legitimationspflicht des Anderen sind gleichermaßen ein Skandal, der das Leben von Völkern, sozialen Gruppen und Individuen bedroht. Die weltweite Armut, Ergebnis einer historisch-strukturellen, sozio-ökonomischen Asymmetrie, muß solidarisch bekämpft werden. Das Anderssein jedoch - jene identitätsbildende Widerstandskraft gegen administrative, technokratische und neokoloniale Gleichmacherei - ist ein grundsätzlich verteidigenswertes Gut. Partizipative, demokratische Gleichheit und universale Solidarität haben die Überwindung von Armut und die Anerkennung der Anderen-
andere Ethnien, Kulturen,Glaubensbekenntnisse - im Auge. Das Anderssein der Anderen hat nur dann kein Recht auf Anerkennung, wenn es Hegemonieansprüche anmeldet, das Gespräch verweigert und den Toleranzvertrag, der ja die Voraussetzung für modernes gesellschaftliches Zusammenleben bildet, grundsätzlich nicht anerkennt. (...) 

 

English

Against the background of the current discussion about the "Quinto Centenario" of the 'discovery' and conquest of Latin Arnerica the author opposes the frequent reduction of the 'other' to the 'poor'. Beside the necessary socio-analytical perspective one needs above all an ethnic-cuitural perspective which takes serious the cultural variety and otherness of many latin american population groups. The basic question of the latin Arnerican ecclesiastical history runs: Has there actually been an 'evangelization' or only a 'christianization'? The author turns out that as far as the church is concerned a merciful acceptance of the poor has often gone hand in hand with a confused intolerance with regard to the other. After the Conquista many old-established traditions of latin american people were condemned to a catacomb life in the religious underground. After the destruction of their temples the Indian priests have quite frequently gone on telling their story on removed hills and in the darkness of the forests, fobbing the catholic priestsoff with answers from the catechism learned by heart. Yet, despite some forms of resistance the exterminated, isolated or compulsively 'integrated' other demonstrates the violence and the potential of suppression of the christianization of Latin Arnerica.
History proves, however, that beside the official Christianity in Latin Arnerica there has always been the 'other' Christianity which defends the cause of the others and stands up against neo-colonialism, political hegemony, eurocentric claims for truth and grey uniformity. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013