Das Verlegen konfessioneller Zeitschriften als unternehmerische Aufgabe

Autor/innen

  • Wilhelm Schmitz

Schlagworte:

Verlagswesen, konfessionalle Zeitschriften,

Abstract

Während man sich über die Aufgabe des Redakteurs im kirchlichen Dienst einigermaßen klar ist, herrscht weitgehend Unkenntnis und Unverständnis über die Rolle des „Verlagsleiters": Im folgenden soll an vier Funktionen aufgezeigt werden, wie ein Verlagsleiter heute den Erfolg konfessioneller Zeitschriften beeinflussen kann - und wie die Verantwortlichen der Kirchen dabei helfen oder hindern.
Der Verlagsleiter als Unternehmer.
Die vornehmste und übergeordnete Aufgabe des Verlagsleiters ist unternehmerisch.
Sie zieht sich wie ein roter Faden durch seine Tätigkeit. (...)

english

The publishing dircctor of confessional periodicals hacs to fulfil four functions: He is first of all an entrepreneur and has to represerrt the economic interests of the publishing house and its periodicals without neglecting the ecclesiastical goals and obligaitions. He is mediator between recipients and publisher, acs well as between publrsher and editor. He also, as manager, is responsible for the guidance, organisa:tion, co-ordination and decisions of his un:dertaking. He then is a kind of scout in finding out or trying new venues ,and forseeing in time possible difficu!ties. In viewing these functions together, the following consequences arise. The publishing director has to present dear alternatives to the publ:isher. He has to build up in time existing forms of co-operation and test new ones. The work of publishing
has to orient itself on the existing conditions of the market.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013