Befunde und motivationspsychologische Überlegungen zum Medienkonsum Jugendlicher

Autor/innen

  • Ruth Klockhaus

Schlagworte:

Motivationspsychologie Jugendlicher, Medienkonsum, Mediennutzung Jugendlicher,

Abstract

1. Einführung und Fragestellung
Zur Nutzung der Massenmedien liefert die Literatur Daten, deren Fülle nicht zuletzt
durch den Wunsch nach Marktforschung auf dem Gebiet der Massenkommunikation
zu erklären ist. Man könnte diesen Zweig der Medienforschung als Frage nach Quantität und Qualität des Medienkonsums bei jeweils interessierenden  Personenkategorien umschreiben. Ein Forschungsanliegen, das ebenfalls seit längerem empirische Untersuchungen ausgelöst hat, ist das Interesse an der Wirkung von Massenkommunikation auf die Rezipienten. Sind bei den Konsumenten Veränderungen feststellbar, die auf Qualität oder Quantität des Medienkonsums zurückgeführt werden können? (...)

English

How far do the living patterns of young workers between 18 and 21 years influence the use of mass media, like dailies, magazines, film and television? The results of this empirical survey confirm already hypothetically accepted relations between working and leisure During leisure time, the use of media was a compensating one. There were also relations between media use and political interest. Influence also is exercised by persons related to the workers, like members of the family or friends. Church membership also influences reading magazines or watching television. The empirical results of the survey are analyzed according to motivation psychology. According to this, the media use of the young workers can be interpreted as need for information and desire to come into play and society, as well as the desire for relaxing. lt also is a compensation for lacking happenings in professional work. In conclusion, directions for practical application of the findings are given.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013