Die deutsche Bistumspresse von Analyse zu Analyse.

Autor/innen

  • Michael Schmolke

Schlagworte:

Bistumspresse, Bistumsblatt, Kirche und Medien, kirchliche Medien, Analyse,

Abstract

Nicht nur Bücher, ganze Mediengattungen haben ihre Schicksale. Das gilt z.B. für die deutsche Bistumspresse. Kaum einer Gattung wurden so viele Untersuchungen und Analysen gewidmet wie ihr. Damit meine ich quantitative bzw. quantitativ-qualitative Untersuchungen mit mehrheitlich gemeinnütziger Zwecksetzung. Nun werden heute wohl alle Printmedien, die groß auf dem Markt sind - und die Bistumspresse war einmal groß auf dem Markt: 1963 war ihre kumulierte Auflage etwa zweimal so hoch wie die des "Stern" -, immer wieder analysiert, einerseits, um ihre Position im Markt möglichst genau zu erfassen, und andererseits, um sie dem Werbemarkt transparent, d.h. in Wirklichkeit: möglichst attraktiv zu machen. (...) 

 

English

In 1994 the situation of the Catholic weeklies edited by the dioceses of Germany ("Bistumszeitungen") has been analysed by the renowned "Institut für Demoskopie Allensbach" (see "Communicatio Socialis", no. 2:1996). The reason for starting another analysis was the continuing decline of the circulation. The weekly circulation of the 25 papers decreased from 2.45 million copies in 1963 to 1.29 million copies in 1995. The recent Allensbach-Analysis (commissioned by the "Medien Dienstleistung [Media Service] Company MDG) completes a series of about five comparable studies since 1970. The results can be compared under different main critical aspects: 1. The contents offered by the bishops' weeklies do no Ionger meet the needs and expectations of the audiences. 2. Concerning the strata of age groups the audiences are not comparable with the Catholic section of the German population. The readers have grown too old. 3. The graph of decline of circulation parallels the graph of the shrinking number of people attendin17 the sunday services. Inspite of the fact that most of the defects and dysfunctions have been discoverecf 20 years ago there are no indicators of new strategies developed to finish the never ending crisis. The weeklies are going to loose the remaining audience (1.29 million subscribers, i.e. 3 million readers) unless the publisners and editorial staffs follow the strate~ies of reform presented by the MDG's head Heiko Klinge in "Communicaho Socialis" no.
2:1996. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013