Chancen für die Bistumszeitungen

Autor/innen

  • Rüdiger Schulz

Schlagworte:

Kirchenzeitung, Bistumspresse, Religion und Kultur, Kirche und Medien, Entwicklung der Kirchenpresse,

Abstract

Die negative Auflagenentwicklung der Kirchenzeitungen in Deutschland hält noch immer an. Seit 1963, als die Bistumspresse während des Zweiten Vatikanischen Konzils mit 2,4 Millionen Exemplaren ihren Höchststand erreichte, hat sich die Auflage praktisch halbiert (Ende 1994: 1,25 Millionen). Versuche, diesem Trend z.B. durch Layoutveränderungen, Änderungen der redaktionellen Angebote, durch Verlagskooperationenoder verstärkte Marketingaktivitäten entgegenzuwirken, sind bisher ohne durchschlagenden Erfolg geblieben. Sie haben den Abschmelzungsprozeß möglicherweise abgemildert, aber keineswegs gestoppt: 1995 sank die Verkaufsauflage im Durchschnitt aller Kirchenzeitungen erneut um 3,5%. Dieser anhaltende Auflagenschwund veranlaßte die MEDIEN-DIENSTLEISTUNG GmbH (MDG), München, das INSTITUT FÜR DEMOSKOPIE ALLENSBACH mit der Durchführung einer vergleichenden Situationsanalyse von 18 deutschen Bistumszeitungen zu beauftragen. Nach vorbereitenden explorativen Interviews wurde dazu zwischen Juni 1994 und Januar 1995 eine umfassende empirische Bestandsaufnahme in mehreren Untersuchungsschritten durchgeführt, und zwar aus unterschiedlichen Perspektiven. (...)

 

English 

Chances for diocesan weeklies.

The continual decline in circulation and the aging readership of diocesan newspapers are clear indications that this media genre is experiencing an existential crisis in Germany. The Allensbach Institute was thus commissioned by the Medien-Dienstleistung Gesellschaft (MDG) in 1994/95 to determine whether there are any ways in which diocesan newspapers can curtail declining circulation or perhaps even win back lost ground. To this end, a comparativesituational analysis was completed for 18 German diocesan newspapers from various perspectives. Aside from subscribers and persons who had cancelled their subscriptions, other persons interviewed were bishops (in their capacity as editors of the publications), publishers, editors-in-chief, sales managers, as well as priests ana representatives of Catholic lay organizations as potential multipliers. The Eindings of the study support the thesis that the church newspapers have not simply fallen victim to external trends, such as weakened ties to the church; rather, there arealso a number of weaknesses of their own making. At the same time, the Eindings clearly show that the church newspapers are founded on a serviceable core concept: the newspapers continue to represent an important means of communication for the 1.2 million subscribers, or, respectively, for the 4.9 million Catholics who belong to the broadest readership group, and as a rule, these newspapers are not simply read in order to demonstrate support for the church, but are instead viewed as an interesting source of reacfing material. Beyond that, the core concept appeals to a substantial group of persons who would potentially be interested in the themes covered, i.e. about one third of all Catholics. In view of declining church income from tax revenues and a growing need for subsidies, the d\urch newspapers must cooperate with each other. Subscribers to cooperative newspapers are just as satisfied with the journalistic quality of their church newspapers, with the reporting on the d10cese and parish, as are subscribers to indiVIduaJJy pubJished aiocesan newspapers.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013