Kirchliche Werbung. Ein Abriß ihrer Geschichte und Problematik

Autor/innen

  • Steffen W. Hillebrecht

Schlagworte:

Kirche und Werbung, Kirche und Medien, Öffentlichkeitsarbeit, Finanzierung, Marketing, Image,

Abstract

Die Kirchen sind in den letzten Jahren unter anderem durch die ständig steigenden Austrittszahlen und die damit einhergehenden Finanznöte in die Schlagzeilen geratent. Doch zeigte sich auch verschiedentlich, daß
kirchliche Stellen diese Entwicklung nicht so einfach hinnehmen wollen. Unter anderem sollten durch verschiedene Marketingmaßnahmen die Bindung der Kirchenmitglieder an ihre Kirche gestärkt und die Akzeptanz für die Kirchensteuer erhöht werden. Besondere Aufmerksamkeit fanden dabei Kommunikationskampagnen wie die des Evangelischen Stadtkirchenverbandes in Köln2 oder diejenige der vier katholischen Bistümer Limburg, Mainz, Speyer und Trier. (...)  

 

English 

SUMMARY: Church publicity. An outlining of its history and its problems

In Germany both the Catholic an the Protestant Church are threatened by a declining nurober of members. Due to this background current so marketing achievements are observed with high interest. Nethertheless advertising and public relations for churches do have a long tradition which is pointed out. First of all the article gives an outlining of the basics of marketing for churches and leads to an analysis of the weak points of church publidty. Beside these aspects it is obvious that marketing for churches faces a deep distrust in Germany. A questionnary conceming this was send to responsible persans at German dioceses and regional churches and tries tofigure out tlle reasons for distrust as weil as the instruments of advertising which are under suspicion not to be suitable to the gospel.

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013