Von Abwehrgefechten zu Dialogansätzen: Die Auseinandersetzungen um Skandalfilme in der katholischen Filmarbeit

Autor/innen

  • Peter Hasenberg

Schlagworte:

Kirche und Film, Skandalfilme, Konflikte in der Filmarbeit,

Abstract

Die Beschäftigung der katholischen Kirche mit dem Medium Film hat eine lange Tradition, die bis an die Anfänge der Filmgeschichte zurückreicht Wie kaum einem anderen Bereich zeitgenössischer Kultur hat die Kirche dem Film ihre Aufmerksamkeit gewidmet. Heute hat sich die katholische Filmarbeit durch ihre filmkritischen Publikationen wie dem Periodikum "film-dienst", der ,dienstältesten' deutschen Filmzeitschrift und vor allem durch das "Lexikon des Internationalen Films", in erster Auflage 1987 erschienen, in der filmkundigen Branche unbestreitbar einen Namen gemacht; die Publikationen sind für Filmwissenschaftler und Filmliebhaber unve~zichtbar aufgrund ihres umfassenden Anspruchs. Im Bewußtsein der Offentlichkeit hat sich das Verhältnis von Kirche und Film vielfach anders eingeprägt: die Kirche erscheint als strenge Zensurinstanz, die sich bei moralisch fragwürdigen oder unterstellt blasphemischen Filmen mit Forderungen nach dem Verbot der beanstandeten Werke zu Wort meldet. (...) 

 

English 

SUMMARY: From Defence to Dialogue: Catholic Controversies about Scandalous Films

This article provides a detailed outline about the ways the official Catholic Church has dealt with so called ,scandalous films'. The focus is on films made in the period from the fifties to the eighties. Films like ,Die Sünderin' (1950), ,The silence' (1963), ,Teorema' (1968), ,Life of Brian' (1980), ,Das Gespenst' (1982), ,Marie and Joseph' (1985) and ,The last Temptation of Christ' (1986) are taken to exemplify the issue. The analysis of the (often mixed) reactions of the Church - of Catholic laymen, bishops and Catholic experts for film - has shown important chan~es during the recent decades. Initially, the way of argumentation was proteelive pedago~ical and it was even thought about censorship to prevent a state of uncertamty among the uneducatecf believers. later on, the ,enlightened and mature spectator' moved into the focus of attention. Modem films were not only assessed at its presumed ,immoral' content, but also at its aesthetic and formal standards. Today the quality of ,Catholic' film critique (for comparison, e.g. the magazine ,film-dienst') is generally accepted and respected. However, even today some bishops do not take enough mto account the opinions of the film experts of the Church and act extremely rigorous. In consicferation of this, theaul:hors conclusion is that today there cfoes exist a gap between the assessment of 'official' Catholic film critics and the judgements of oishops. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013