Medienpädagogik und Kirche. Konturen einer "vordringlichen Aufgabe" heute

Autor/innen

  • Bernward Hoffmann

Schlagworte:

Medienpädagogik, Kirche und Erziehung, Identitätsbildung, Mediennutzung, Erziehung, Medienbildung,

Abstract

"Medienpädagogik ist eine vordringliche Aufgabe. Sie muß die Punktionsprinzipien der Instrumente der sozialen Kommunikation gründlich vermitteln.( ... ) Die Kommunikationsmittelleisten erst dann ihren vollen Beitrag zur Entfaltung des Menschen, wenn er deren Wesen und den Umgang mit ihnen begriffen hat. Wer ihre Bedeutung nur oberflächlich kennt, schmälert leicht den Verfügungsraum seiner Freiheit." In diesem Zitat aus der Pastoralinstruktion "Communio et Progressio" (CeP 64) taucht 1971 erstmals in einem offiziellen kirchlichen Dokument der Begriff "Medienpädagogik" auf, jedenfalls in der deutschen Ubersetzung. Seitdem wird dieser Begriff vielfach benutzt, ohne daß Medienpädagogik im kirchlichen Bereich klare Konturen hätte. Dieser Problemstellung wollen die folgenden Uberlegungen nachgehen. (...)

 

English

SUMMARY: Media pedagogics and the Church- Outlines of an urgent task of today

In a frist step the author points out the different motives of former ways in which the Church dealt witfi massmedia. He refers especially to the great interest in strengthening the influence of the Church in the public (mainly by an own Church press), the interest in freserving and protecting be believers from bad influence (especially by movies and the interest in using the media for the proclaiming and mission of the Church. All those motives do not take into consideration the particular meaning of communication and massmedia. They regard the recipients just as helpless objects but not as responsible subjects of communication. In a second step the author describes the new model of dialogue for communication as it was introduced by the pastoral instruction "Communio et progressio" in 1971. Connected with tfiis new modelwas a new task for media pedagogics which shall offer men a total competence in social communication. Within the Church, the author percieves a problern for this new conception: appropriate media pedagogics cannot just transport one firm and even truth but must deal with aemocratic forms of an open dialogue in which all truths including the truth of the Church are subject to a critical consideration. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013