Fernsehunterhaltung bis zum Jahr 2000. Im Spannungsfeld zwischen Kulturverfall und Alltagskultur

Autor/innen

  • Dieter Stolte

Schlagworte:

Fernsehen, Fernsehunterhaltung, Unterhaltung, Kulturverfall, Rolle der Medien, Qualität,

Abstract

Im Spannungsfeld von "Alltagskultur" und "Kulturverfall" ist der Stellenwert der Fernsehunterhaltung ein Thema, das von einer eindeutigen Definition dessen ausgeht, was Kultur ist oder sein sollte. "Die" Definition gibt es jedoch ebensowenig wie es einen allgemeingültigen Maßstab für ,guten' Geschmack oder ,gute' Unterhaltung geben kann. Deshalb möchte ich unter Umgehung von Geschmacksfragen versuchen, im ersten Teil dieses Beitrags darzustellen, was in meinen Augen Fernsehunterhaltung zu einem integralen Bestandteil des Fernsehens macht, und im zweiten Teil darauf eingehen, wie F~rnsehunterhaltung heute aussieht und wie sie sich in Zukunft entwickeln muß, wenn sie nicht zum vielbeschworenen Kulturverfall führen soll. (...)

 

English

Television entertainment up to the year 2000: an area of conflict between high culture and everyday culture.

Television entertainment may be defined as the opposite of boredom - and it is just as important for mankind as education and information. As it is the case with games, its value lies in itself. It corresponds to the audience's basic need for relaxation and rest after the stains of everyday life. The culture-critical disapproval of entertainment can be put down to an unsolved understanding of the cultural roJe of television: on the one hand there is a misjudgement of the nature of this mass medium aimed at large sections of the audience if one sticks to the elitist understanding of culture; on the other ratings and commerce should not become the sole quality standard of television Entertainment. Against this semblance of alternative, the author sets the notion of "everyday culture" from which one can deduce the demand for a !arge variety on the programme. Thus, entertainment remains an integral part of every total programme (Grundversorgungsauftrag) and, being a part of the basic supply task, it may not be left in the hands of the commercial suppliers alone. This contribution opposes the abuse of entertainment in the field of information and education which appears particularly at times when entertainment is extended to everything in television. Concerning the future of entertainment the author remains optimistic. As far as the audience's demands for higher standards of television Entertainment are growing, programmes of quality will stand a good  ehance in the future, too.

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013