Fernsehen - Nutzen oder Schaden für die Familie?

Autor/innen

  • Ursula Lehr

Schlagworte:

neue Medien, Fernsehen, Familie,

Abstract

Das Medium Fernsehen wird für die Lebenswirklichkeit von Kindern und Eltern immer noch falsch eingeschätzt. Von den einen wird das Fernsehen geradezu verteufelt und als entwicklungsstörend betrachtet, als Schaden für die Entwicklung der Kinder und für das Familienleben. Von anderen wiederum wird das Fernsehen hochgelobt und als willkommener Miterzieher, als Bildungs- und Wissensvermittler betrachtet. Beide Einstellungen sind undifferenziert. Denn es gilt auch hier, nach dem rechten Maß zu suchen und differenziert zu fragen: für wen ist in welcher Situation welche Sendung von Nutzen und für wen ist in welcher Situation welche Sendung eher von Schaden? (...)

 

English

Undifferentiated assessments about the effect of television on children and on family life have long been untenable. Nevertheless again and again one finds statements .which eihter condernn television unreservedly or accept and welcome it thoughtlessly as the most important means of education. The author points out with the help of several experimental results that these aproaches are not appropriate to the interests of children and families. Television today has become an integral part of daily life. This does not mean that a child's development is determinded or completely controlled by television. Simplistic assumptions about the influence of television consumption on the socialization of children are unfounded. Fundamentally the assessment of television is neither good or bad. It is, however, particularly important that children's television viewing is accompanied by parents who are attentive and prepared to talk to their children. Possible positive or negative influences of television on children depend essentially on the educational conditions in the family and on the co-operation of the parents. 

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013