"Publizistisches Apostolat". Das Bild des (katholischen) Journalisten bei Johannes Paul II.

Autor/innen

  • Albert Steuer

Schlagworte:

Papst Johannes Paul II., Bild der Journalisten, Kirche und Journalismus,

Abstract

"Die katholische Presse ist für die Verbreitung christlicher Grundsätze und die Verteidigung der Standpunkte der Katholiken ebenso wichtig wie zur Bildung einer gesunden und für jede gute Sache aufgeschlossenen öffentlichen Meinung. In einer Gesellschaft mit gehobenem Bildungsstand ist die Präsenz einer qualifizierten und nach verschiedenen Gattungen aufgefächerten katholischen Presse absolut notwendig .... Diese Presse ist dazu bestimmt, die Gewissen zu erleuchten und falsche Interpretationen, Unterstellungen und Manipulationen zu zerstreuen - in Achtung vor anderen Meinungen und im vertrauensvollen Dialog .... Sie ist dazu aufgerufen, im Leser jenen Urteilsprozeß in Gang zu setzen, der ihn zur befreienden und erlösenden Wahrheit hinführt. " Papst Johannes Paul II. bringt in diesen Worten auf eine- apologetisch akzentuierteKurzformel, das das II. Vatikanische Konzil in seinem Dekret "Inter mirifica" über die sozialen Kommunikationsmittel entfaltet und im Ersten Kapitel auf die knappe Forderung gebracht hat: "Die Kirche hat also ein ursprüngliches Recht darauf, jedes dieser sozialen Kommunikationsmittel zu benutzen und zu besitzen, soweit es für die christliche Erziehung und ihr Wirken zum Heile der Seele notwendig und nützlich ist." (...) 

 

English

Completely in the tradition ofVatican II. and its decree "Inter Mirifica" as weil as of the Pastoral lnstruction "Communio et Progressio", John Paul II. points out the necessity for the Church to use the general mass media, but also - if possible - to dispose of her own means of communication. He regards the media, and above all the Catholic media, as an appropriate "instrument" to evangelize the world. He strongly emphasizes the idea that the Catholic press should obtain a certain margin within the sphere of general media in order to give effect to the position of the Church there, finally speaking as "one voice" in view of the pluralism of opinions. Unlike any of his predecessors, Pope John Paul II. seeks contact with the media and calls the journalists his "friends". At the same time, however, he analyzes very critically the "power ofthe media", be it positive or negative. He considers the concepts of "truth" and of "freedom" to be the primary criteria for the work of journalists; he usually does not define these concepts, but he regards them as generally accepted. By qualifying the work of journalists - especially the of Catholic journalists - as "mission", "vocation", "service to the truth", "witness" or even "apostolate" the Pope uses terrns which are not appropriate in this context from the theological point of view. Moreover he unterlines that Catholic journalists have tobe closely connected with the Hierarchy, the Magisterium and above all with the Pope. John Paul II. defines the freedom of communication within the Church particularly by negative criteria. He insists on the idea that the Catholic Press - complementary or even contrary to the secular press has to fulfill the function of an apologetic "second pulpit" which affirrns the Church and the faith. Also for the benefit of the Church, he does not appreciate criticism very much. Consequently, according to John Paul II., the Catholic journaHst is rather an "instrument" and a "spakesman" of the Magisterium and the Pope. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013