Medientransparenz als Bildungsaufgabe

Autor/innen

  • Rainald Merkert

Schlagworte:

Medientransparenz, Funktionen von Bildung,

Abstract

In seiner abendfüllenden Jubiläumssendung am 16. Dezember 1985 brachte das Dritte Fernsehprogramm des WDR einen Rückblick auf zwanzig Jahre Programmentwicklung. Werner Höfer selbst, einstiger Direktor und geistiger Vater des »wdr Westdeutsches Fernsehen«, spann gemeinsam mit Hans Janke, Leiter des Adolf-Grimme-Instituts des deutschen Volkshochschulverbandes, den Faden der Erinnerung. Auch die einstige Sendereihe »Glashaus« zogen sie in ihre Retrospektive ein. Daß Janke sich dabei nicht mitdem bloßen Blick zurück begnügte, sondern für deren Erneuerung plädierte, mag man noch als eine Pflichtübung registrieren; daß Höfer ihm nachdrücklich beipflichtete, daß er also auch heute noch an dieser Programmidee festhält, verdientjedoch festgehalten zu werden. (...) 

 

English

The TV series •Glashaus• (Glass House) failed because it did not prove transparent as its title had promised but showed criticism of the television instead. Criticism ofthe television by the institution itself, however, is strictly limitedas those who are criticised oppose to it. On the other hand the second part of the essay deals with the thesis that the transparency of the media is an educational task in the first place. Education is concerned with man's relation to the world. However, this basic relation between man and world which is constitutive for education has been decisively changed by the modern media and their daily consumption: The world is communicated to an increasing extent by means of the media. It is true that those for whom this process of communication is not transparent in its conditionality are nevertheless able to converse weil with others, but their comprehension of and orientation in the world is scarcely extended by the media. But, ifthe transparency ofthe mediaisagenuine educational task, also television as a public institution which has to communicate education besides information and entertainment has to accept the challenge. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013