Missionspresse im Dilemma zwischen Kirche und Medien, Auftrag und Auflage

Autor/innen

  • Marcel Bauer

Schlagworte:

Missionspresse, Kirche und Medien,

Abstract

"Im Anfang war das Wort und das Wort war bei Gott": So beginnt bekanntlich das Johannes-Evangelium. Ohne eine Exegese der Heiligen Schrift wagen zu wollen, ist anzumerken, daß der Evangelist Johannes- als intellektuelle Nachhut der drei Synoptiker Matthäus, Markus und Lukas- wohl das feinste Gespür für die Bedeutung des .~ortes" entwickelt hat. Untersucht man heute den geistigen Standort, den das gesprochene und geschriebene Wort in unserer säkularisierten Gesellschaft einnimmt, drängt sich rasch der Eindruck auf, daß das Wort wohl überall vorhanden ist außer bei Gott. (...) 

 

English

Catholic Church, weil knowing how to use the verbal medium according to her interests during the past, today is more or less isolated in the media environment ofthe Federal Republic of Germany. This situation can be explained partly by her own preoccupation against video, partly by the reluctant behaviour ofthe editors. According to Bauer, media work in the context ofmission, is a substantial part of Church. In recent years, Church engagement was more or less limited to experiments with expensive new technologies. Church trying to economise expenditures for personnel, many ofthese attempts have failed. Church publications, the author says, do not take into account the linguistic Ievel of the majority of their readers. More and more these drift away to secular media have put the caritative themes of Church press on their agenda. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013