Von der Bedarfserhebung zur Uraufführung

Autor/innen

  • Anton Täubl

Schlagworte:

religiöse Erziehung, Kirche und Erziehung, Produktion von Formaten,

Abstract

Wenn auch Probleme der Herstellung und des Vertriebs einer Dia-Serie bzw. eines Kurzfilms von unterschiedlicher Art sind, so gibt es doch zahlreiche Aspekte, die bei allen Produktionsvorgängen auftreten. Grundlegende, vergleichbare Gesichtspunkte bei der Planung, Herstellung und beim Vertrieb von audiovisuellen Medien (AVM) für religiöse Erziehung und kirchliche Bildungsarbeit sind Gegenstand dieses Beitrags. Der Autor stützt sich dabei auf Erfahrungen, die er als Produktionsreferent für das Fach Religion und Ethik im Institut für Film und Bild in Wissenschaft und Unterricht (FWU)3- und als Mitglied der Arbeitsgruppe audiovisuelle Medien der Zentralstelle Medien der Deutschen Bischofskonferenz (AG-A VM)4- in den letzten Jahren machen konnte. (...) 

English 

Planning, production and distribution of group media for religious education are the subject of this contribution. The author bases his considerations on own experiences as Production Director for the field of Religion and Ethics in the Institute for Film and Pictures in Science and Teaching in Grünwald, near Munich, and as a member of the work-group on audio-visual media at the Central Media Office of the German Bishops' Conference. In the first section he treats the media planning in three stages with the analysis of existing audio-visual markets, the study of the need for audio-visual media for pastoral work and proclamation, as weil as for formation and religious education. Then the design of a Iist of priorities for production should follow. From this one arrives at concrete production plans which are oriented towards realistic financial, personnet and organisational possibilities. In the second part problems of production are described for short films in use for teaching and formation. In more detail the preparation is discussed in considering the target groups, the selection of media, as weil as the financing. Further possibilities for production like own, outside, Co-produktion or the use ofalready existing material is discussed. Especially helpful might be here material which the author developed from his own experiences. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013