Vom Ethos des Rezipienten

Autor/innen

  • Wolfgang Wunden

Schlagworte:

Publikumsethik, Rezipientenanalyse,

Abstract

Während sich Kommunikationswissenschaftler und Ethiker nur langsam medienethischen Überlegungen zuwenden, haben Praktiker massenmedialer Kommunikation immer solche Probleme diskutiert. Sie sind ja ständig gezwungen, ihre Verantwortung wahrzunehmen und Entscheidungen plausibel zu machen: seien sie nun selber Kommunikatoren oder Kontrolleure von Kommunikatoren. Auch Kritiker von Programmentscheidungen - z.B. Presseredakteure im Bezug auf den Rundfunk - beteiligen sich an sehr praxisnahen Diskussionen über ethische Probleme, die bei Programmentscheidungen unterschiedlichster Art eine Rolle spielen. (...) 

English 

So far, neither communications scientists nor specialists in ethics have given sufficient thought to the ethical questions which for some time have engaged the attention of communications practitioners. Some fields of responsible journalism have been examined professionally, but moraland ethical aspects affecting the recipient, who has an important role in the communications process, have received little or no attention. Leaving aside theoretical questions, some basic values are given, the realisation ofwhich by the recipient would help towards successful communications. Finally, the importance ofthese values for the development
of media education is dealt with, and this should contribute towards a competent use of mass media. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013