Kirche und Öffentlichkeit: Zu den Grundlagen eines Konzepts kirchlich-religiöser Werbung

Autor/innen

  • Maximilian Gottschlich

Schlagworte:

Kirche und Öffentlichkeit, Öffentlichkeitsarbeit, Medienarbeit, Kirche und Medien,

Abstract

Die folgenden Überlegungen beziehen sich auf die notwendige Frage nach dem
Anspruch, der an kirchlich-religiöse Werbung zu stellen ist- eine Frage also, die der Konzeption konkreter Werbeaussagen wesensgemäß voranzustellen ist; stellt man sie nämlich nicht allen anderen, z.B. methodisch-technischen, administrativen
usw. Fragen voran, läuft man Gefahr, die mit kirchlich-religiöser Werbung verbundenen Probleme nur mitteladäquat zu formulieren. Der eigentliche Zweck kirchlichreligiöser Werbung stände dann nicht mehr im Vordergrund, sondern die Frage nach Einsatzmöglickeit und Adaptionsfähigkeit bereits erprobter (Werbe)mittel. (...) 

 

English 

Along with the established criteria for successful church advertising is the basic question of how to make the christian faith a 'communicative happening'. Forthis it is not sufficient merely to have a recipe for public speaking about God, nor are the general advertising methods of human society tobe copied for church use, because we arenot dealing here with a consumer organisation. The problern is to discover how the church can meet the individual and social preconditions of a highly differentiated, pluralistic society in such a way that it is seentobe relevant to human life. Like any public action ofthe church, its advertising has to contribute towards the fulfilment ofman in his religion and faith. This means that target groups have tobe identified according to socio-religious and socio-democratic criteria, and religious expression adapted to their needs. It also means taking into consideration the hearers' openness to religious subjects. Aseparate typology ofpreconditions should be determined in such a way that the subjective expectations of different groups are met. 

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013