Entwicklung und Situation der Medienpädagogik im deutschsprachigen Raum

Autor/innen

  • Ingrid Geretschlaeger

Schlagworte:

Medienpädagogik, Situation der Medienpädagogik 1978,

Abstract

Der vorliegende Aufsatz basiert auf den theoretischen Einleitungskapiteln der Dissertation der Verfasserin. Die Arbeit "Analyse der medienpädagogischen Literatur 1970 bis 1976" wurde im Frühjahr 1977 am Salzburger Institut für Publizistik und Kornmunikationstheorie abgeschlossen und beschäftigt sich in ihrem Hauptteil mit der Analyse von 249 Publikationen aus der BundesrepublLk Deutschland, der Deutschen Demokratischen Republik, Österreich und der Schweiz nach Kriterien, die Aufschluß geben über die Art der Vermittlung und die Inhalte aus dem Bereich der Massenkommunikation im Feld der Pädagogik. (...) 

English 

Mass Media has become an integral part of society, so mass communication has to be taught and learnt. Education and training ("Bildung") in the Federal Republic of Germany is in the hands of the Länder, wheras in Austria and in the German Democratic Republic, education is centralised, and in Switzerland, each Canton is responsible for its own system. In western countries there is a critical approach to the mass media, whereas in East Germany it is used for political teaching according to socialistic ideology, and the political stand regarding the media takes preference to the pedagogical approach in other countries. In none of the countries mentioned, media education is a special subject on the syllabus of compulsory education. Mass media is more or less a principle of teaching. Evidence of this is apparent in the media education projects being undertaken, except in the GDR, which are regarded as interdisciplinary, and as contributory factors in mass communication.  

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013