Psychologische Aspekte der kirchlichen Bewußtseinsbildung für die Dritte Welt

Autor/innen

  • Hans Czarkowski

Schlagworte:

Wahrnehmung 3. Welt, Sensibilisierung,

Abstract

In den 22 Diözesen der Bundesrepublik Deutschland und den ihnen zugeordneten
überdiözesanen Institutionen für die Dritte Welt oder für weltkirchliche bzw. missionarische Kooperation dürften über 100 Referenten, Sachbearbeiterinnen und Sekretärinnen hauptamtlich in Aufgaben der Bewußtseinsbildung für die Dritte Welt tätig sein. Eine führende Rolle spielen hierbei die Werke MISSIO-Aachen, MISSIOMünchen, MISEREOR und ADVENIAT. Auch in anderen Organisationen und Einrichtungen der katholischen Kirche wird diese teils mehr missionarische, teils allgemein entwiddungsorientierte oder auch speziell entwicklungspolitische Bewußtseinsbildung durchgeführt. (...)

English

Despite the claim for an extended and imaginative "conscientization" work for the Third World there has never been an analysis on the psychological principles underlying the publicity work of the catholic funding agencies. Referring to the models of communication psychology by Maletzke, Metzger and Hoffmann the author studies the psychologkal aspects of the transmission in Church Conscientization as weH as the target audience, the communicators and the media. Conduding from his studies he finds it necessary to overcome coordination difficulties of the Church Agendes as weH as to extend the publicity approach towards more real educational measures. He underlines the need for further studies and a more scientific basis for the conscientization activities.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013