Die Predigt als Kommunikationsmedium

Autor/innen

  • Heribert Arens
  • Franz Richardt
  • Josef Schulte

Schlagworte:

Predigt, Predigt als Kommunikationsmedium,

Abstract

Befrachtet mit dem Ballast einer langen Geschichte, belastet mit dem Image, einer
vor-demokratischen Gesellschaftsform anzugehören, bedroht vom Schicksal der Ineffektivität, belächelt als die institutionalisierte Belanglosigkeit, eingeengt vom Auftrag, Schrift auszulegen, beschimpft als monologisch und autoritär, dennoch insgeheim gefürchtet als Medium der Indoktrination und Manipulation - von Schlagwörtern fast erschlagen, hält sich in den Kirchen ein Kommunikationsmedium mit der Hartnäckigkeit einer alten Erbtante, die sterben soll, aber nicht will: die Predigt. (...) 

English 

Because the sermon is addressed to a "captive" audience (an undemocratic method) and takes the form of a monologue, it is a poor means of communication. These three factors of the classic form of a means of address used in the Church show that the sermon is at the present moment undergoing a crisis. All the same, the authors consider the aims of the sermon: to give enlightenment con questions of living, and constantly to give pointers whidt are right and necessary. lt is therefore worthwhile to work at improving the sermon technique, especially by methods drawn from educational psychology. The impetus given by these teaching methods can assure the force of the communication in a sermon, and increase its information content, and, in addition, can show how the sermon may be understood as part of the teaching process. If these methods are used regularly even the "monologue" form of preaching still has a chance, as eventually its purpose is to achieve "dialogue". 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013