Die Kirchen sind FSK-müde

Autor/innen

  • Wilhelm Bettecken

Schlagworte:

Kirche und FSK,

Abstract

Nervosität und Optimismus gleichzeitig im Biebricher Schloß in Wiesbaden am
Rhein. Nervosität deshalb, weil die von den Kirchen benannten Prüfer in der
Freiwilligen Selbstkontrolle der Filmwirtschaft (FSK) immer weniger mit ihrer
Enttäuschung zurückhalten, weil sie sich in der praktischen Prüfarbeit auf verlorenem Posten fühlen und sie unverblümt vom Austreten sprechen. Optimismus
deswegen, weil die einflußreichen Vertreter der Filmwirtschaft nicht so recht daran
glauben wollen, daß es den Kirchen ernst ist mit den Austrittsabsichten. Aber auf
die Frage "Verlassen die Kirchen die FSK?" - gestellt von Dieter Krusche in der
gleichnamigen Diskussionsrunde im Filmforum des Zweiten Deutschen Fernsehens
(ZDF) - antwortete Dr. Gerd Albrecht, Köln, der neue Filmbeauftragte der
Evangelischen Kirche, unmißverständlich mit "Ja". Allerdings schränkte er ein: (...)

English

Starting Point: The following text outlines the basic approaches used in a Communicator Analysis of the Catholic clergy on the basis of publicistic organizational sociology. The aim of the analysis is altering of the social status quo of the ecclesiastical hierarchy. Findings: The Catholic clergy is a highly centralized bureaucratical organization with all of the communications barriers typical for such a group. The clergy alone makes decisions for the Church, which is recognized to be a dominated group. Consequently clerical publicistics is typically a "commando" type of publicistic, which is becoming ever more problematical, indicative of an increasing split between clerical and lay expectations. Goal: This present conflict or critical situation in the Catholic Church can be solved by her renewing herself and becoming a decentralized and democratic ("collegial") organization. The principal criteria for such a change in the clerical and ecclesiastical communications and
decision-making structures are the institutionalizing of a communicative transparency, the adoption of expert knowledge as a legitimization of social influences (in place of "holiness of tradition"), the introduction of decision-making at the very "basis" of the Church, and a permanent process for learning new ways of conducting communications within the Church and society.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013