Verkündigungsstrategien im historischen Rückblick

Autor/innen

  • Giselbert Deussen

Schlagworte:

Öffentlichkeitsarbeit Kirche, Verkündigung, Kirche und Medien,

Abstract

Wenn die Kirche ihren Doppelauftrag zur Verkündigung und lnstitutionsbildung
begründen will, beruft sie sich auf die Sendungsworte Jesu in Mt 28, 18-20: "Mir
ist alle Gewalt gegeben im Himmel und auf Erden. Darum gehet hin und machet
alle Völker zu Jüngern und taufet sie auf den Namen des Vaters und des Sohnes
und des Heiligen Geistes und lehret sie alles halten, was ich euch befohlen habe! Und
siehe, ich bin bei euch alle Tage bis an das Ende der Welt." Dieser Auftrag ist räumlich und zeitlich universal. Seine konkrete Verwirklichung hat sich in der Geschichte gründlich geändert, obwohl das, was geworden ist, immer mit dem gleichen Begriff der Verkündigung und der Jüngergemeinde gefaßt wird und gefaßt werden kann. (...)

English

Beginning with the message of Jesus in the gospel (Mat. 28, 18-20) the church was always looking for certain ways of communications. These various methods of communications are related to the specific social condition of the church. Her identification with the State (Reich, Imperium) since Constantine the Great secured for the church for many centuries a monopoly of communication in Europe. However, this also lead to stagnation. With the invention of printing in the 15th century modern means of mass media appeared on the scene, various communicators - scientists, publicists, theological reformers - all of a sudden were no longer dependent on the monopolistic communications net of the church. The church
was for a long time helpless towards this beginning process of secularisation. The unfortunate relation towards mass media could be clarified by a theology of mass communication from the side of the church. The author regards a direct relation to social communication as an obligatory one for the modern church.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013