Entwurf einer funktionalistischen Religionspublizistik

Autor/innen

  • Helmut M. Artus

Schlagworte:

Religionspublizistik,

Abstract

Obwohl die Religionspublizistik in den letzten Jahren wachsenden Raum einnimmt,
was sich vor allem in einer eigenen Zeitschrift dokumentiert, ist ihr Zustand als
Wissenschaft nach wie vor desolat. Wer sich von der „Communicatio Socialis" (CS)
- neben ihren anderen Zwecken - ein Forum religionspublizistischer Forschung
erhofft hatte, mußte sich - zumindest bisher - enttäuscht sehen. Dieser unbefriedigende Zustand ist m. E. hauptsächlich auf vier Faktoren zurückzuführen:
1. Religionspublizistik wird offenbar von vielen Autoren noch mehr als religiöse
Publizistik denn als Wissenschaft von dieser aufgefaßt, allenfalls als Hilfswissenschaft für religiöse Kommunikatoren. (...)

English

Religious Communications (Religionspublizistik) are part of social science. Therefore religious communications have to apply all of their objectives into the categories of social science. This is even true for the transcendental area. They have to literate themselves from all group dependence and must try to consider their subjects critically. The right method for this is the functional analysis. Objec.ts of the religious communications science (Religionspublizistik) are religious communications, religion (church) and the interdependencies between religion and the secular field. Religion can be looked upon as a public action system in an environment of social action. Thus, the unity of social communications science
and the mutual influence between religion and social environment are respected.

 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013