Publizistische Ethik und gesellschaftliche Realität

Autor/innen

  • Ulrich Saxer

Schlagworte:

publizistische Ethik, Ethik und Realität,

Abstract

Der 21. September 1943 brachte dem Columbia Broadcasting System einen seiner
spektakulärsten Erfolge, dem Unterhaltungsstar Kate Smith einen überwältigenden
persönlichen Triumph, dank beiden den Hütern der amerikanischen Währung die
Zeichnung von Kriegsanleihen im Werte von 39 Millionen Dollar und der Massenkommunikationsforschung eine ihrer bedeutendsten Untersuchungen. Deren Verfasser indes, Robert K. Merton, schließt seinen Forschungsbericht zu diesem Tag,
der doch so augenscheinlich die Macht der Massenmedien, das Vernünftige zu
erwirken, bewiesen hat, mit dem Kapitel: „Mass Persuasion: A Technical Problem
and a Moral Dilemma" und zweifelt darin sogar auch am ethischen Gehalt der
von ihm selbst mit Meisterschaft praktizierten Sozialwissenschaft. (...)

English

Particular ethics for mass media work are requested especially in democratic industrial societies. Following the principle of the freedom of the press, the mass media stands outside the ruling of governmental machinery. This is because mass media are responsible to society in a !arger sense. The pluralism of these societies, on the other hand, makes it impossible to create ethics for mass media work in a way agreeable to everybody. - The mass media ethics, therefore, are somehow self-contradictory. They are making very often mutual allowances to the postulates of these groups and serve the journalists as an alibi. The moral power of these semi-spontaneous attempts at self-regulation are anyhow weak and the many conflicts which arise very often are due to the conflicts between the duty for economic self-existence and the duty to the general public. A main problem of mass media ethics is furthermore the question of how far a manipulation of the general public is allowed in the interest of this very same general public.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013