Katholische Filmbewertung in der Diskussion

Autor/innen

  • Alfred Paffenholz

Schlagworte:

katholische Filmbewertung,

Abstract

Als die bemerkenswert progressive Jury des Internationalen Katholischen Filmbüros
(OCIC) auf der 29. Mostra Internationale d'Arte Cinematografica in Venedig im
September 1968 ihren Festivalpreis an Pier Paolo Pasolini für seinen Film „Teorema"
vergab und nur wenig später die italienische katholische Filmkommission denselben
Film in „Auszuschließen für jedes Publikum" einstufte, da wurde endlich auch einer
breiteren Öffentlichkeit bekannt, was Beobachter der Szene und Kenner der Materie
längst wußten: die katholische Filmbewertung ist in Bewegung geraten. (...)

English

The question of Catholic film rating is actuated once again, as the discussions about Paolini's „teorema" prove. In Germany especially Alfred Paffenholz, editor of „filmdienst" (a publication of the German Catholic Film Commission) initiated these public discussions. In this article he proves his proposal to replace the present rating system (by figures and letters) through appropriate dialogic ratings. For an artistic film, formal elements as well as thematic ones are of value. In fact, a real educational and meaningful introduction for a better understanding of modern films needs more the authority of real arguments than the merely superficial authority of standardized arguments. The final decision has to be made by the responsible viewer himself. The Catholic Film Commission for Germany is going to present to the general public changes of this kind of film rating in the near future.

##submission.downloads##

Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013