Gott im Netz. Religiöse Kommunikation im Internet

Autor/innen

  • Johannes Ehrat SJ

Schlagworte:

Kommunikation, Medien, Internet, Religion, Glaube, Gott, Kirche,

Abstract

(...) Seit einem Jahrzehnt nun kommt eine ganz neue Medienwirklichkeit auf, die nicht mehr den Gesetzen der Massenmedien folgt, an die sich die Kirche gewöhnt hat: das Internet (cyberworld I cyberspace, ist nicht mehr im sog. meatspace). Dies ist nicht nur eine neuartige Distributions- form, sondern beeinflußt die Wirklichkeitswahrnehmung so weit, dass inzwischen von virtual reality, cybersex und cyberwar die Rede ist; bis in die Kriegsführung hinein reicht die Transformation. Undenkbar, dass das Zeugnis, das die Kirche von ihrem Glauben gibt, davon unberührt bleiben könnte. (...)

 

English

Johannes Ehrat SJ: God in the Web: Chat on Faith?

One of the most interesting communication phenomena in the internet are chat rooms, and the like. This is not comparable to face-to-face communication, as psychological approaches to communication imply. An approach based on meaning as identity constitution and reality construction gives a better idea of the communicative potential of the internet. Chat rooms with their total virtualisation of reality and totally imaginary constitution and interplay of behavioural roles offer a unique platform for communicating faith. Witnessing not past faith experiences, but potential faith experimentation, is a meaning process which is found analogically in parables. For the Church this form of communication is quite unlike the treatment of prominent Church roles in the mass media. The construction' of roles is so much freer in the internet, that there is little ground for polemical counter-roles or conflictual narrative programmes. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013