Medien und religiöse Sehnsucht. Ein aktuelles Diskussionsthema in den Niederlanden
Schlagworte:
Medien, Kommunikation, Religion, Medienkultur, religiöse Kultur, Kultur, Niederlande,Abstract
Es ist ziemlich gewagt, "die neue religiöse Sehnsucht" mit "den Medien" in Zusammenhang zu bringen. Religiöse Sehnsucht - egal ob die alte oder eine neue - ist "etwas Höheres", könnten wir denken, während Zeitungen, Radio, Zeitschriften, Fernsehen, Bücher, Videos, CDs und alle anderen Massenmedien zum täglichen Leben gehören. Außerdem könnte man gegen die Verknüpfung von Medien und Religiosität im Allgemeinen und religiöser Sehnsucht im Besonderen einwenden, dass religiöse Sehnsucht etwas ist, das aus unserem Innersten kommt. Sie entwickelt sich in aller Stille, ohne aufdringlich zu sein. Sie überkommt uns sozusagen, selbst wenn wir damit aufgewachsen sind, immer wieder aufs Neue - genauso, wie sie uns auch plötzlich im Stich lassen kann.
Trotz der genannten Einwände zu dem Thema glaube ich doch, dass wir nach Querverbindungen zwischen Medienkultur und religiöser Kultur suchen können. Wir müssen uns der Herausforderung dieses Themas stellen, einerseits aus Respekt vor dem, was Menschen beim gegenwärtigen Kulturerleben beschäftigt, andererseits auch, um einen Blick für "die Zukunft der religiösen Vergangenheit" zu bekommen. (...)
English
Joan Hemels: Media and Religious Desire: A Discourse
In the age of printed, electronic, and new media religious identity seems to have become increasingly separated from institutionally organized traditions and their systems of celebrating, learning, and communication within local religious communities. The relationship between media culture and religious culture is connecting the public and the private sphere. Mass media enable their audiences to learn from mediated religious expressions, including dramatic presentations of symbolic and ritual signs, without any means of coercion.
In The Netherlands, journalists, social scientists and theologians are beginning to discover media content as one of the sources, to satisfy religious desire of postmodern men inside and outside the Christian churches. After four decades of secularisation a former traditional Christian country like The Netherlands is desperately seeking new signs of religious awareness. The process of individualization was undermining the religious doctrines.
Religious compulsion in family life and education vanished nearly within one generation. In the same time, audiences of mass media (television, film, magazines etcetera). and the users of internet are embedded in an expanding media and communication culture. In order to enjoy delights and to persue happiness, media uses and gratifications also can be connected with interest in religious information, discussions, stories, films, documentaries etcetera. Supposing or discovering a (new?) religious desire of their audience, media professionals are prepared to pay attention to a wide range of religious thoughts and visions, rituals and symbols .
The media attention means an answer to the lack of participation in the activities and the offering of traditional (Christian) local religious groups. On the market of religious supply and demand the mass media and internet are building a symbolic e.g. virtual meeting place for individuals who are sensitive for the religious dimension of life. More important than conversions seems to be the effort to bridge the gap between media culture and religious culture in a pluralistic society.