Trendmonitor "Religiöse Kommunikation 2003": Erkenntnisse und Empfehlungen
Schlagworte:
Kommunikation, Medien, Kirche, Trendmonitor, religiöse Kommunikation, Religion, Trendmonitor "Religiöse Kommunikation 2003", Information, ÖffentlichkeitAbstract
Welche - im weitesten Sinne - kirchlichen oder religiösen Informations- und Kommunikationsbedürfnisse haben Katholiken in Deutschland heute? Inwieweit werden diese schon jetzt personal und/oder medial ausreichend befriedigt, oder gibt es noch unbefriedigten Informations- und Kommunikationsbedarf? Und falls ,Ja': Welche Kommunikationswege eröffnen der Kirche die noch vergleichsweise besten Chancen, nicht nur ihr eng verbundene Gläubige, sondern auch der Kirche ferner stehende Katholiken zu erreichen? Diese für die Zukunft der Kirche wichtigen Fragen waren forschungsleitend auch bei der Konzipierung des Trendmonitors 'Religiöse Kommunikation 2003', einer repräsentativen Umfrage unter 2.728 Katholiken (ab 16 Jahre) in Deutschland. (...)
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Rüdiger Schulz: Research on Religious Communication 2003. lnsights and suggestions
Updating and expanding its earlier researches on the diocesan press (1994). on religious books (1995) and on religious communications (2000). the Institut für Demoskopie Allensbach in a new research explored the needs and expectations of German Catholics towards church and religious informations and communications in 2003. The results do not fulfil hopes for a growing interest in these fields but open some options for a better presentation of religious matters in church and secular media. There is a new search for a deeper sense of life but the majority of the Germans are stillleading their lifes without a religious dimension. While core catholics are satisfied with the present media covering of religious matters, a small percentage of people especially young ones could be reached by new ways of communication. The author suggests to promote existing media, to develop new means for communication by testing them in limited fields, and to look for chances to cooperate with own and with secular partners. Diocesan papers should intensify their work with florishing parish letters. Whereas church radio merely reaches beyond core Catholics, intemet activities seem to reach more distant and younger people and should be improved. In general, Catholic publishing should focus on special programs for target groups.