Hunzinger und die Folgen. Zur Moral in der Öffentlichkeitsarbeit

Autor/innen

  • Horst Avenarius

Schlagworte:

Kommunikation, Medien, Politik, Lobbyismus, Verhunzingern, Public Relations,

Abstract

"Verhunzingern" wurde eines der Wörter des Jahres 2002. Es steht für einen "neuen Typus des Lobbyismus, bei dem PR-Berater Kontakte knüpfen und Politikern mit großzügigen Krediten über die Runden helfen". Auf diese einfache Formel reduzierte die Gesellschaft für deutsche Sprache in Wiesbaden gegen Jahresende ein Phänomen, das zuvor nur mit einem wortreichen Wust an undurchsichtigen Vorwürfen und Unterstellungen dargeboten wurde. Aber weil darüber ein Minister stürzte und ein Abgeordneter sein Mandat verlor, erhielt das Phänomen Hunzinger eine moralische Dimension. Der Deutsche Rat für Public Relations hatte sich mit ihm zu befassen. (...) 

 

English

Horst Avenarius: The case of Hunzinger and its consequences- On Moral of Public Relation Agency work

Moral concerns about Public Relations work arose in Germany when two leading German politicians were forced to resign from their positions because of their fuzzy connections to PR manager Hunzinger. As president of the German Council for Public Relations, the author starts out asking the question why the German Council is authorized to assess the working priciples of people working in Public Relations and to proclaim verdicts in the public. Since Hunzinger's activities led to big public discussions by which the work of Public Relations agencies was discredited in general, the Council reprimanded Hunzinger for giving the impression that his way of lobbying was a usual practice. As one consequence of this case the author is suggesting new guidelines for lobbying. Asking for general moral priciples in Public Relations, the author mentions some existing obligatory principles which, however, refer to different fields.


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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013