Probleme und Chancen religiöser Kommunikation. Erkenntnisse aus Allensbacher Langzeituntersuchungen

Autor/innen

  • Renate Köcher

Schlagworte:

Medien, Kirche, Medien und Kirche, religiöse Kommunikation, Massenmedien, Mediennutzung, Chancen für die Kirche,

Abstract

Zu den bedeutendsten Veränderungen der Gesellschaft in den letzten Jahrzehnten gehört die Zunahme der Kommunikationsmöglichkeiten, der Kommunikationsintensität und -fähigkeit der Bevölkerung. Langzeitanalysen belegen, dass besonders die mediale, aber auch die personale Kommunikation im Alltag der Bevölkerung heute einen wesentlich größeren Raum einnehmen als noch vor wenigen Jahrzehnten. Im Durchschnitt nutzt der Einzelne heute fünfeinhalb Stunden die Angebote der Medien. In diesem auf den ersten Blick unrealistisch wirkenden Medienzeitbudget schlagen vor allem das Fernsehen und der Hörfunk zu Buche, der natürlich häufig parallel zu anderen Tätigkeiten genutzt wird. Besonders in der Phase der Ausbreitung des Fernsehens und in der zweiten Phase der Vermehrung der Fernsehprogramme stieg die Mediennutzung der Bevölkerung steil an. Heute verbringt die Bevölkerung im Durchschnitt zweieinhalb Stunden mit den Angeboten des Fernsehens, im Durchschnitt eine halbe Stunde mit der Tageszeitung. Ergänzend kommt eine Fülle anderer Medienangebote hinzu, insbesondere das mittlerweile unüberschaubare Zeitschriftenangebot und zunehmend die Online-Angebote. (...)

 

English

Renate Köcher: Problems and Chances of Religious Communication - lnsights from the Allensbach Long-Term Study

Currently, the population's fields of interest are decreasing. Prospects are becoming pragmatic and less open for essential questions than in recent years. Nowadays, less attention is paid to nearly a1l topics related to world-view, faith, ethics, and the Church. In the nineties, the number of Catholics interested in questions of faith and the meaning of life feil from SO to 36 per cent while those interested in opinions on current issues dropped from 53 to 31 percent. The interest in ecumenical issues has halved. Consequently, the Church faces the challenge to increase people's interest in ideological and ethical questions. The Church must assert itself and these issues in the pressure of competition of attracting people's attention. In this process, not only communication via modern media plays an important role but also permanent interpersonal communication and face to face conversations. Multi media generally does not replace interpersonal communication, and, equally, secular and church offers in the media scene do not replace personal conversations about questions of faith and the meaning of life. A great deal of information on the institution is conveyed and perceived by means of media. Nevertheless, personal conversations dealing with matters of faith remain the most important form of communication. A clear division between information on the institution and interpersonal communication about religious issues was shown in a representative study which examined the significance of mass communication as a source of information and personally passed on information about various topics amongst Catholics. According to these findings, the Church cannot replace interpersonal communication by means of media. Both forms, although having different functions, must exist side by side, and both must be increased in their usage. Long-term studies have proved that the intensity of communication in parishes and other Christian institutions has declined. Neither by means of media or interpersonal communication is the younger generation, in particular, reached satisfactorily. Thus, it is the aim to especially address young people and to raise their interest in the meaning of life, questions of faith, and the Church. This is one of the greatest challenges both Churches must face. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013