Bravo oder Pfui? Journalistische Qualität in Jugendzeitschriften

Autor/innen

  • Stefanie Bley

Schlagworte:

Jugendzeitschriften, Magazin, Bewertung, Diskussion, Studie,

Abstract

Jugendzeitschriften erfreuen sich noch immer großer Popularität. Während die "Bravo" ihre Auflage nach drastischen Einbrüchen vor einem Jahr nun bei wöchentlich rund 680.000 verkauften Exemplaren einpendeln konnte und der Springer-Verlag mit einem neuen Jugendtitel namens "Y am!" seit Mitte September ein passendes Konkurrenzblatt liefert, hat sich auch die Einstellung der Eltern zur entsprechenden Lektüre ihrer Kinder schon längst gewandelt! Vorbei sind die Zeiten, in denen sich die bunten Teenie-Blätter dem Vorwurf beugen mussten, ein "Indiz für den Kulturverfall" zu sein, indem sie vordergründig puren Starkult schürten und gleichzeitig eine sehr offensive Sexualaufklärung betrieben. Im Gegenteil: Heute gehören Jugendzeitschriften so selbstverständlich zur Pubertät wie der erste Kuss, das erste Date und die allgemeine Abnabelung vom Elternhaus. (...)

English

Stefanie Bley: Bravo or Boo? Journalistic Quality in Teen Magazines

The following study examines the notion of journalistic quality in teen magazines. The content of magazines such as "Bravo", "Popcorn", "Mädchen", "Brigitte Young Miss" as well as the confessional magazines "X-Mag" and "TeensMag" was analysed extensively. In the focus of interest were criteria referring to variety, relevance, and professionalism. Furthermore, the advisory function of these magazines was examined. As a result, "X-Mag" and "TeensMag" proved to offer the greatest variety in topics. However, they also dealt with topics which are not in youths' main area of interest. Additionally, these two magazines were found to report free of value while making their research methods transparent. Surprising results were achieved by the general teen magazines: the much criticized "Bravo" offers the second least variety in topics but it does address teens' problems directly and often tackles their main problems. In general, none of the teen magazines in the content analysis proved to be better in quality than another as far as the examined criteria were concerned. All magazines did show a high degree of journalistic professionalism. Relevantproblems ofteenagers, however, were often disregarded whereas this is an area in which teen magazines could have a greater advisory impact.

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013