Medienethik der zweiten Dimension. Die Herausforderung des Medienreligiösen in der Fernsehkultur der Gegenwart.

Autor/innen

  • Arno Schilsen

Schlagworte:

Medien und Religion, Medien, Religion, Medienpolitik,

Abstract

Neue Instrumente und neue Methoden führen nicht nur in den Naturwissenschaften zur Entdeckung von bislang Unbekanntem und stellen damit neue, zuvor ungeahnte Probleme. Auch in den Geisteswissenschaften geben neue Instrumentarien und methodische Zugänge einen Blick auf Wirklichkeiten frei, die zuvor verborgen blieben und damit nicht als Problem gelten konnten. Wo völlig neue Dimensionen durch solche andersgeartete Beobachtungen aufleuchten, gibt es daher oft ebenfalls ganz neue Probleme und stellen sich ungewohnte Fragen. Daß diese nicht allein technischer, ökonomischer, medizinischer oder politischer Art und dementsprechend zu lösen sind, daß sie meist auch in den sensiblen Bereich der Ethik, also des sittlichen Sollens und eines als normativ geltenden Handeins hineinreichen, dürfte als Binsenweisheit gelten. (...)

 

English 

Arno Schilson: Second dimension media ethics. The challenge of media religiousness in present day television culture

The main question dealt with under the concept of media ethics in the television medium is the question of truthfulness in television journalism and news reporting, as weil as the question of the preservation of the right to personal privacy and a respect for intimate Iimits. If we use the possiblities of a functional concept of religion, a second dimension, subliminal and hidden, unthematic and indirect, becomes recognisable; a dimension one mostly calls "media religiousness". This leaves its mark factually on the total range of television programmes offered; that is, relatively globally. It does not just effect, in a sectoral sense, only those broadcasts which explicitly deal with religious questions. After a description of the observational instrumentation applied here, three selected examples (TV serials, talkshows, films) are used to illustrate to what extent these forms of programmes bring about such effects, and in so doing fulfill functions which, in the forementioned sense, really reach the level of religiousness or of religion. The important, resulting questions, long ignored, unrecognised, let alone dealt with in media ethics, with which this second dimension deals are shown at the end. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013