Kirche im Internet. Ein medienkundlicher und handlungsorientierter Beitrag.

Autor/innen

  • Thomas Luksch

Schlagworte:

Kirche und Internet, Kirche im Internet, Digitalisierung, Kirche und Multimedia,

Abstract

In welcher Weise soll und kann die Kirche auf die neuesten Entwicklungen bei der Vernetzung von Computern reagieren? Zur Zeit herrscht ein regelrechtes "Internet-Fieber". Die Vebacom lädt in einer Werbekampagne ein, Bürger einer Online-Stadt ("lnfocity NRW") zu werden, in der die multimedialen Möglichkeiten der Zukunft mit 10.000 Teilnehmern erprobt werden sollen. Eine neue Generation von Computern wird angekündigt, die speziell auf die Anforderungen des Netzbetriebes abgestimmt ist und im Vergleich zu den bisherigen PCs sehr preisgünstig (von Preisen unter 1.000 DM ist die Rede) auf den Markt kommen dürften. (...) 

 

English 

SUMMARY: Church and Internet. An article on the new media and how the Church could apply to it

On the background of an increasing "Internet-boom" in Europe the question arises how the Church should react to it. The aim should be a solution corresronding to the medial structure of internet, the different expectations of specia audiences and the mission of the Church. The article informs frist in a language understandable to computer-laypeople the structure and usingpossibilities of the media. Facin_g the difficulty to develope a general future users-profil, the task of addressmg special users  expectation could be solved best by taking up some typical ways to use internet, like the search for informations, l:he joy to "surf", the wish to be present on a global scale, to communicate quickly, to make net-friendships around the world and to exchange on special ISsues. The article sees the mission of the Church in regard to using internet from the viewpoint of diaconia which means to offer help according to the Good News. It snould be tried to answer the questions of users in this direction but also to go on further leading them to more and deeper programs for his personal benefit. Internet should [ead to active participation of the user to which the Church could contribute by creative initiatives from the basis as well as from the official institutions. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013