Inkulturationsbedarf gegenüber dem Fernsehen. Die nicht ausgeschöpften Darstellungsmöglichkeiten des Mediums für die Artikulation des Religiösen.

Autor/innen

  • Eckhard Bieger

Schlagworte:

Kirche und Medien, Medien, Fernsehen, Kirche im Fernsehen, religiöses Fernsehen, mediale Religiosität,

Abstract

Niemand bestreitet, daß das Fernsehen ein Medium für die politische Auseinandersetzung und die Darstellung politischer Vorgänge ist und daß es zugleich ein Medium der Unterhaltung geworden ist. Skeptisch sind viele, wenn es um die Artikulation des Religiösen geht. Gottesdienstübertragungen werden von einem Teil der Theologen abgelehnt. Für die Darstellung des Religiösen besteht die Befürchtung, daß das Fernsehen destruktiv für das Religiöse sei. Eugen Biser nennt das Medium prinzipiell atheistisch.l Wie kann man an diese Frage, nämlich wie sich die religiöse Dimension im Fernsehen darstellen läßt, grundsätzlich herangehen und sie mit kommunikationswissenschaftliehen und auch theologischen und religionsphilosophischen Ansätzen bearbeiten? (...) 

 

English

The need of inculturation in Television. Not yet realised possibilities to articulate religious issues

Television is regarded by many theologians and engaged Catholics as being destructive to any religious items. They even deny the possibility of this med1a to articulate religion at all. This judgement can be disproved by analysing the objections. It proves that behind each objection there is a definition of religious commumcation which does not cover the issue. A deeper analysis shows that criteria of language alone do not enable recognising the aifference to religious messages. Relig10us messa~es are indepent of Ianguage, literary genus ancf the format of TV -programs. Religious messages can be transported by using the media and its literary genera. In the Holy Biole there are many genera to be found from stories to lovesongs, from law codes to family trees. The variety of religious messages can only be presented by a variety of forms. By taking into account severaf criteria, the article proves that many TV -programs realise religious messages: documentades as well as televised masses, talkshows as well as TV-films and -series, video-clips as well as advertising spots. The result of the analysis shows, however, that television with the broaa variety of forms of programs offers a lot of possibilities to integrate religious messages which are not yet used. 

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Ausgabe

Rubrik

Communicatio Socialis 1968-2013